In de juni-editie van Monumentaal schreven we een stuk over de grootschalige restauratie van gewelf, orgel, glas-in-lood en muurschilderingen in de St. Augustinuskerk in Utrecht. Inmiddels is een volgende stap gezet in deze restauratie en vordert het blootleggen van de recent ontdekte marmerimitaties op het altaar rap: tijd voor een follow up!
Bij aanvang van de restauratie had de kerk een witgrijze afwerking, met gouden accenten op vrijwel alle mogelijke plaatsen in de kerk: het altaar, de gewelven, het orgel en de vele ornamenten waren in de loop der tijd steeds meer verguld of voorzien van details in goudverf. Na uitgebreid kleurhistorisch onderzoek aan het orgel, en ander omliggende delen in de kerk, bleek dat het kerkinterieur veel soberder van kleur moet zijn geweest, en dat de overdaad aan gouden accenten bepaald niet oorspronkelijk was. De conclusie: tijd voor meer onderzoek.
Om een totaaloverzicht te krijgen van welke kleuren waar zijn gebruikt, moesten de verflagen op alle verschillende onderdelen – van hout, stuc, én terracotta – nauwkeurig worden onderzocht. In een korte tijd stond het restauratieteam voor een grote verrassing. De ene na de andere marmerimitatie kwam tevoorschijn: zwart marmer, albast, Rouge Royal in twee uitwerkingen, en Carrara.
Lees verder:
Dit artikel is afkomstig uit MONUMENTAAL, veelzijdig magazine over cultureel erfgoed in Nederland en Vlaanderen.